Foto: Håkan Larsson Foto: Håkan Larsson

Institutionen för danspedagogik

Institutionen för danspedagogik samlar alla utbildningar, kurser och fortbildningar inom det danspedagogiska fältet.

DOCH utbildar konstnärligt och pedagogiskt profilerade danspedagoger och danslärare i relation till dans och koreografi i samtida kontexter. Engagemang i nya sociala strukturer, interaktioner och arbetsmetoder kräver en utveckling av de pedagogiska och konstnärliga metoder som används för utbildning och kommunikation i och genom dans. Genom nya media kommuniceras dans både som konst, underhållning och kunskap. Lärandet i dans har många olika bottnar och blir alltmer gränsöverskridande. En avgörande förutsättning för samtida konstnärliga utbildningar i danspedagogik är en nära koppling till scenkonstnärliga utbildningar och annan danskonstnärlig verksamhet.

Vid DOCH utbildas kreativa pedagoger och lärare med både konstnärlig och vetenskaplig identitet. De ska bli danspedagoger och danslärare som kan medverka till att utveckla nya arbetsformer inom till exempel profilklasser med inriktning dans, estetiska program, förberedande dansutbildningar och yrkesutbildning av dansare samt vid träning av professionella. Under utbildningen relateras till det moderna samhällets mångfald. Studenterna blir därigenom redo för att i yrkeslivet möta lärandebehov i dansens konstnärliga uttrycksformer hos olika grupper genom hela livscykeln. Miljön vid den konstnärliga högskolan är en förutsättning för detta.

Våra utbildningar profileras genom utveckling av nya forskningsbaserade didaktiska arbetsformer. De omfattar olika former av lärande i, om, för och genom dans som konstform. En annan viktig del är pedagogik som vetenskapligt ämne och samarbeten med forsknings- och utbildningsmiljöer vid andra lärosäten, vilka bidrar till att säkra utbildningens kvalitet inom detta område. Utbildningarna ger studenten möjlighet att utveckla ett självständigt, kritiskt och ansvarstagande danspedagogiskt förhållningssätt.

Vid DOCH ska studenterna kunna anpassa sin danslärarprofil utifrån ambitioner om framtida yrkesverksamhet, genom att ges möjlighet att välja om de vill kombinera ämnet Dans med ytterligare ämnesstudier inom Dans med koreografisk fördjupning eller med studier i ett annat ämne i samverkan med annan lärarutbildning.

Share |